Verslag bezoek Bottermuseum en lezing onderhoud onderwaterschip
15 Etapliefhebbers hadden de weg naar het Bottermuseum in Harderwijk kunnen vinden; we werden er hartelijk ontvangen met een kopje koffie en een Harderwijks "botje". Hierna kregen we uitleg over de geschiedenis van het ontstaan van het Bottermuseum.
Harderwijk was ooit een bloeiend dorp door de visserij, met de aanleg van de Afsluitdijk en de inpolderingen verdween langzamerhand de bruine vissende vloot van de ooit 172 geregistreerde HKxx botters uit Harderwijk. Om de historie levend te houden is de Vischafslag-Botterstichting in het leven geroepen, een stichting die geheel door vrijwilligers gerund wordt en botters restaureert met oude technieken/ambachten. We bezochten daartoe de botterloods waar de HK22 in ere werd hersteld. De eikenhouten huidplanken werden met de vlam vakkundig in de juiste vorm gebogen. Opvallend was de visbun net onder de waterlijn, hierin werd de gevangen vis vers gehouden doordat er via roosters vers water binnen kon stromen. In het museum was de oude klok van de visafslag en werden er twee gerookte, vacuumverpakte makrelen geveild. De eerste makreel werd genereus door ons Belgisch Etaplid gemijnd, de tweede makreel werd iets "Hollandser" gemijnd maar beide waren een leuke gift voor de stichting. Hierna kon ieder zich vergapen aan een aantal botters die rondom het museum lagen die nog onder handen genomen moesten worden maar daar wisten de mannen met de gouden handjes wel raad mee.
Buitenlucht maakt hongerig waardoor we ons tegoed konden doen aan een uitgebreide buffetlunch met o.a. broodjes paling.
De middag was gereserveerd voor een lezing van Caroline Veken, verfspecialiste bij International voorheen Akzo Nobel.
Stapsgewijs ging zij door het hele proces van behandelen van het onderwaterschip; het voert te ver hier nauwkeurig verslag van te doen dus daarom enkele tips / aanwijzingen die wij van haar kregen.
-Gebruik bij het verfwerk altijd de volgende persoonlijke beschermingsmiddelen : blauwe handschoenen ( géén latex), wegwerpoverall en mondkapje voor dampen ( blauwe elastiek).
- Primer is bedoeld voor goede hechting en het tegengaan van corrosie, osmose en vocht; onderwaterschip een laagdikte van 300 mu of wel 5-6 lagen. NB handig om de lagen afwisselend met een andere inkleuring te doen! bovenwaterschip een laagdikte van 200 mu in 3-4 lagen.
- Voor gelcoat geldt minmaal 5 lagen bij 2-componenten en 2-3 lagen bij 1-component producten
- Anti-Fouling: 1e laag opbrengen als de voorgaande verflaag nog plakkerig is ( betere hechting)
- Gebruik vachtroller met blauwe streep voor AF en rollers met geel/blauwe streep voor epoxy
- Anti fouling kan "gewoon"over oude lagen heen aangebracht worden
- St Marc is een prima reingingmiddel maar indien gebruikt heel goed met water spoelen alvorens nieuwe laag op te brengen.
- "Even" de plaatsen waar de steunen gezeten hebben de AF bijwerken alvorens tewaterlating is niet zinvol: AF heeft een droogtijd van minimaal 10 uur nodig!
Tot slot attendeerde Caroline ons op het nieuwste biocidevrije verfsysteem, revolutionair omdat het een spiegelglad oppervlak geeft waarop aangroei geen kans krijgt.
Wie meer details wil moet de Schilder- en Productgids voor boten bij International eens aanvragen waar alles nog eens duidelijk staat uitgelegd.
De afsluitende "borrel" was rijkelijk voorzien van allerlei hartige hapjes; een leuke goody-bag maakte dat de dag meer dan geslaagd was.