ETAPCLUB.NL

KNRM Nieuws

De KNRM redt mensen op zee en op het ruime binnenwater in Nederland. Snel, professioneel en kosteloos. De KNRM wordt in stand gehouden door vrijwillige bijdragen.
  1. Het onder alle omstandigheden varen en redden met een reddingboot is een fysiek en mentaal zware klus en niet geheel zonder risico. Er moet soms in extreme omstandigheden gewerkt worden.
    Het is daarom erg belangrijk dat onze bemanningsleden zowel mentaal als fysiek fit zijn.
    KNRM station Noordwijk traint buiten de reguliere oefeningen met het materieel ook regelmatig conditioneel in de duinen. En omdat het fijn is om ergens naartoe te trainen doet de bemanning van KNRM station Noordwijk jaarlijks mee aan de 10 van Noordwijk. Een hardloopwedstrijd over zowel 5 als 10 kilometer voor het goede doel (de Edwin van der Sar Foundation). 

    Ook dit jaar stonden de bemanningsleden van KNRM station Noordwijk weer met een grote ploeg aan de start om daarbij ook hun gewonnen business bokaal van vorig jaar te verdedigen.
    Helaas moesten de KNRM’ers die bokaal dit jaar afstaan maar dat maakte de pret er zeker niet minder om. Het was weer een sfeervol evenement met een groot aantal deelnemers.

    Op naar volgend jaar!

  2. De bemanningsleden van KNRM Andijk en KNRM Medemblik hebben een leerzame oefening gehouden met instructeurs van kitesurfschool kiteFEEL bij het Nesbos in Medemblik.

    Sinds enkele maanden is er bij het Nesbos in Medemblik een officiële kitesurflocatie. Gelukkig zijn er voor de KNRM weinig inzetten voor kitesurfers, maar het redden van een kitesurfer is een vak apart. Daarom is het belangrijk om regelmatig te oefenen met het materiaal.

    De oefenomstandigheden op dinsdag 18 juni waren perfect. Een zonnige avond met een aanlandige wind, windkracht 3 beaufort. Reddingboot Bernardineuit Medemblik en reddingboot 't Span uit Andijk voeren met volle bemanning richting het Netbos. Een paar 100 meter uit de kust gingen de reddingboten voor anker en liepen de bemanningsleden naar het strand. Aldaar gaf Sven Luijbe, instructeur en eigenaar van kitesurfschool kiteFEEL uitleg over de materialen van een kitesurfer en de aandachtspunten voor een redding.

    Daarna was het de hoogste tijd om het geleerde in praktijk te brengen. Beide reddingboten werden bemand  en voeren uit om een 'gecrashte' kitesurfer te redden. Allereerst werd de surfer gered waarna het materiaal geborgen werd. Na een korte evaluatie werd de oefening herhaald met een andere samenstelling van bemanning. Tot slot werd de oefening geevalueerd op het strand waar zowel de reddingsbootbemanning als de instructeurs terugkeken op een leerzame oefening.

    Onderstaande video geeft een impressie van de oefening.

    https://www.youtube.com/watch?v=pwRu2U8iwjc&t=8s

    De foto's bij dit bericht zijn gemaakt door Roos Bähr van Medemblik Actueel. Lees hiermeer over de oefening en het werk van de KNRM.

  3. De bemanningsleden van KNRM Medemblik en KNRM Andijk hebben een leerzame oefening gehouden met instructeurs van kitesurfschool kiteFEEL bij het Nesbos in Medemblik.

    Sinds enkele maanden is er bij het Nesbos in Medemblik een officiële kitesurflocatie. Gelukkig zijn er voor de KNRM weinig inzetten voor kitesurfers, maar het redden van een kitesurfer is een vak apart. Daarom is het belangrijk om regelmatig te oefenen met het materiaal.

    De oefenomstandigheden op dinsdag 18 juni waren perfect. Een zonnige avond met een aanlandige wind, windkracht 3 beaufort. Reddingboot 't Span uit Andijk en reddingboot Bernardineuit Medemblik voeren met volle bemanning richting het Netbos. Een paar 100 meter uit de kust gingen de reddingboten voor anker en liepen de bemanningsleden naar het strand. Aldaar gaf Sven Luijbe, instructeur en eigenaar van kitesurfschool kiteFEEL uitleg over de materialen van een kitesurfer en de aandachtspunten voor een redding.

    Daarna was het de hoogste tijd om het geleerde in praktijk te brengen. Beide reddingboten werden bemand  en voeren uit om een 'gecrashte' kitesurfer te redden. Allereerst werd de surfer gered waarna het materiaal geborgen werd. Na een korte evaluatie werd de oefening herhaald met een andere samenstelling van bemanning. Tot slot werd de oefening geevalueerd op het strand waar zowel de reddingsbootbemanning als de instructeurs terugkeken op een leerzame oefening.

    Onderstaande video geeft een impressie van de oefening.

    https://www.youtube.com/watch?v=pwRu2U8iwjc&t=8s

    De foto's bij dit bericht zijn gemaakt door Roos Bähr van Medemblik Actueel. Lees hiermeer over de oefening en het werk van de KNRM.

  4. Bemanning van de Koopmansdank weet te voorkomen dat het jacht door de stroming tegen de Oosterscheldekering wordt gedrukt.

    Gistermiddag is de bemanning van de Koopmansdank gealarmeerd voor een jacht in de problemen ter hoogte van de Oosterscheldekering. De bemanning van het jacht was gedesoriënteerd en hierdoor onverhoopt achter de veiligheidslijn terecht gekomen.

    Doordat het nog opkomend water was stond de stroming richting de Oosterschelde kering, dit veroorzaakte een enorm gevaarlijke situatie. De bemanning van het jacht werd verast door de sterkte van deze stroming en dreigde tegen de kering te worden gedrukt. Door snel handelen van de bemanning van de Koopmansdank kon dit gelukkig worden voorkomen.

    Eén van onze bemanningsleden is overgestapt en heeft het jacht onder begeleiding van de Koopmansdank weer naar veilig water gevaren en afgemeerd in de haven.

    Om er zeker van te zijn dat de veiligheidslijn niet beschadigd was is deze gecontroleerd door de bemanning van de van de Koopmansdank. Toen bleek dat alles in orde was zijn zij teruggekeerd naar het station.   

  5. Zaterdag 15 juni moest de KNRM Urk erop uit i.v.m. watersporters die overvallen waren door de (plots)harde wind.

    Het betrof een boot met overvallen watersporters die kampten met zeeziekte een berger heeft deze watersporters geassisteerd naar de veilige haven. Ter hoogte van de Rotterdamse Hoek kampte een jacht met gescheurde zeilen en een lijn in de schroef. De KNRM Urk heeft dit jacht op sleep genomen richting Lemmer en daar heeft KNRM Lemmer de sleep overgenomen.

    Gelukkig hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.

     

     

  6. Kitesurfer raakt verstrikt in fontijnkruid.

    Rond half 5 ziet de bemanning van KNRM Huizen-Blaricum een kitesurfer in problemen op 800 meter afstand van het station. Zijn compagnon krijgt hem niet overeind. Omdat de Blaricum-1 op oefening is met de Nikolaas Wijsenbeek, roept het station de Blaricum-1 op om een kijkje te gaan nemen. Zijn compagnon was ondertussen terug gezeild en vertelde bij het reddingstation dat de kitesurfer verstrikt is geraakt met zijn board en benen in het fontijnkruid. 

    Ter plaatse heeft de Blaricum-1 de afgedreven kitesurfer nabij het eiland Huizerhoef aan boord genomen en op het reddingstation voorzien van een warme douche en een kopje thee.

    De man zag het belang van het redden van mensen door de KNRM en besloot ter plaatsen donateur te worden van de KNRM.

  7. De reddingstations van de KNRM betonen vandaag eer aan hun drie verdronken Franse collega-redders in Les Sables d’Olonne. Gisteren kapseisde hun reddingboot diverse keren toen zij in een zware storm op zoek waren naar een vermiste vissersboot voor de kust van de Franse havenstad in de Vendée

    Van de zeven redders aan boord wisten vier te ontsnappen uit het omgeslagen vaartuig. Drie redders, in de leeftijd van 28, 51 en 55 jaar, lukte het niet. Allen waren ervaren zeelieden, die al jaren vrijwilliger waren bij de Franse reddingmaatschappij. Van de vissersboot zijn slechts wrakstukken teruggevonden. De reddingboot spoelde aan op de kust voor de badplaats.

    De dramatische gebeurtenis maakt diepe indruk, ook bij zusterorganisaties buiten Frankrijk. De verbondenheid tussen redders wereldwijd is groot. De drijfveren om mensen in nood op zee te helpen zijn universeel en grenzeloos.

    Dat aan het reddingwerk soms grote risico’s kleven, weet iedereen. Daarom wordt veel aandacht gegeven aan reddingboten en veiligheid, om het reddingwerk onder alle omstandigheden te kunnen uitvoeren. Toch is de natuur soms sterker, met fatale gevolgen.

    De KNRM-vlag hangt vandaag halfstok bij de boothuizen uit respect voor de moedige Franse redders. De KNRM leeft mee met de familie en reddingbootbemanning van de overleden redders.

  8. Vandaag begint Jacob Tas officieel als directeur bij de KNRM. Hij kijkt er naar uit om bij de KNRM aan de slag te gaan. "Ik ervaar het als een eer om aan deze professionele organisatie, die al bijna 200 jaar bestaat, leiding te mogen geven! De KNRM staat voor verschillende uitdagingen en ik wil de organisatie graag verder brengen. In een veranderende wereld veranderen ook de eisen die aan de KNRM worden gesteld. Daar wil ik me graag voor inzetten. Wat timing betreft kom ik in een goede tijd: de zomermaanden zijn een mooie periode om kennis te maken. Ik zie er naar uit te ontmoeten, te leren en te kijken wat er allemaal gebeurt bij de KNRM”, aldus Jacob Tas.

    Jacob Tas (53) werd eind vorig jaar al benoemd bij de KNRM, maar begint maandag 3 juni in IJmuiden aan zijn nieuwe functie. Na zijn dienstplicht als marineofficier te hebben vervuld studeerde Tas econometrie waarna zijn loopbaan begon in de commerciële sector bij de rederij Koninklijke P&O Nedlloyd. De afgelopen jaren is hij in Engeland werkzaam geweest bij verschillende grote charitatieve instellingen. Hij werkte bij The Prince's Trust en Action for Children en vlak tot zijn aantreden was hij directeur bij Nacro. Na 18 jaar keert hij terug naar Nederland om bij de KNRM aan de slag te gaan.

  9. Princes Arianehaven, Hoek van Holland – Afgelopen zaterdag heeft de reddingboot van KNRM station Noordwijk deelgenomen aan de grootste water gerelateerde massa evacuatieoefening van Nederland genaamd LIVEX (Live Excercise). Volgens internationale maritieme regelgeving is de Nederlandse Kustwacht verplicht periodiek te oefenen met ferry maatschappijen welke vaste internationale routes bevaren. Voornamelijk wordt dat gedaan doormiddel van papieren oefeningen maar eens in de vijf jaar wordt de oefening zoals nu live met de ferry gehouden.

    Op ferry’s (veerdiensten) en cruiseschepen bevinden zich dagelijks honderden tot duizenden passagiers. Een mensen massa die bij een daadwerkelijke noodsituatie op een veilige en goed gecoördineerde manier van boord moet worden gehaald. Tijdens de LIVEX trainen de Kustwacht, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM), Havenbedrijf Rotterdam en andere ketenpartners de multidisciplinaire samenwerking die bij een dergelijk incident van groot belang is.

    Zo werden er afgelopen zaterdag maar liefst 300 evacués van de enorme veerboot P&O-ferry, Pride of Hull gehaald en veilig aan wal gebracht. Onder de evacués bevonden zich ook een aantal gewonde en zwaar gewonde slachtoffers wat de situatie nog complexer maakte. Ook waren er gedurende de oefening een aantal ministers aanwezig. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), minister Ank Bijleveld (Defensie) en minister Ferdinand Grapperhaus (Justitie en Veiligheid). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is namelijk beleidsverantwoordelijk voor de maritieme hulpverlening. Defensie is beheerder van de Kustwacht en onder Justitie en Veiligheid valt de rampenbestrijding op het land. De verantwoordelijke ministers bekeken het evacuatieproces vanaf het water en aanschouwde tevens de hulpverlening op het land.

    Aanwezige (hulp)organisaties

    - Kustwacht                                                    
    - KNRM                                                           
    - KRVE
    - MIRG                                                            
    - Nederlandse Loodswezen
    - Rode Kruis                                                  
    - Rijksrederij
    - Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond     
    - Gemeente Rotterdam
    - Zeehavenpolitie                                         
    - Rotterdam The Hague Airport
    - NHV Group
    - P&O Ferries

    Voor meer info zie: www.reddingopzee.nl

     

     

     

                                     

     

  10. Zaterdag 25 mei rond 15:30 uur kreeg de KNRM melding van brand/ explosie op een boot. KNRM Lelystad en Urk spoeden zich naar de opgegeven locatie. KNRM Urk had tevens de brandweer Urk aan boord genomen. De opvarende van de betreffende boot is in eerste instatantie door een passant van boord gehaald. De KNRM Urk heeft opvarende overgenomen en naar jachthaven lelystad gebracht. De reddingboot kapiteins Hazewinkel heeft in samenwerking met brandweer Urk de brand geblust op de betreffende boot. De boot is versleept naar Lelystad.

    Verschillende organisaties verleenden assistentie bij deze reddingsactie. iedereen bedankt voor zijn medewerking.

  11. Reddingstations Cadzand, Breskens en Hansweert van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) hielden zaterdagmorgen 25 mei een search-and-rescue oefening in de Westerscheldemonding. De realistische oefening was opgezet door KNRM Cadzand.

    Een aanvaring tussen twee motorjachten, personen te water en een gewonde aan boord van een bergingsvaartuig vormden het oefenscenario. Door de aanvaring maakte één motorjacht water. Een deel van de passagiers klom snel in een reddingsvlot, maar niet iedereen kon mee. Anderen sprongen in paniek overboord of bleven aan boord in afwachting van een reddingboot. Ondertussen was aan boord van een bergingsvaartuig wat te hulp schoot een ongeval gebeurd waardoor de machinist dringend medische hulp nodig had. Reddingboten uit Cadzand, Breskens en Hansweert schoten te hulp.

    De reddingseenheden werden aangestuurd door de on-scéne-coördinator (OSC) aan boord van een patrouillevaartuig van Rijkswaterstaat.

    Met meerdere reddingstations oefenen in een realistische setting is voor de KNRM belangrijk, omdat in geval van een echte calamiteit veel afhangt van de onderlinge samenwerking en de communicatie tussen reddingseenheden onderling en de Kustwacht. De KNRM kijkt terug op een geslaagde oefening.


    Een uitgebreide fotoreportage kunt u bekijken door hier te klikken.


    Foto's: Nelleke van Moolenbroek (vanaf reddingboot Jan van Engelenburg) en Mario Rentmeester (vanaf reddingboot Zeemanshoop).

    Namens de organisatie van de oefening een speciaal woord van dank aan alle deelnemers: motorjacht Pascal, motorjacht Quo Vadis, tender Patrol en alle vrijwillige slachtoffers en deelnemde reddingstations.

  12. Tijdens de Medemblik Regatta van dinsdag 21 mei tot en met zaterdag 25 mei wordt in de haven van Medemblik het evenement Medemblik Nautiek georganiseerd. Ook dit jaar verleent KNRM reddingstation Medemblik hieraan haar medewerking.

    Van dinsdag tot en met vrijdag bezoeken enkele honderden basisscholieren uit Medemblik en directe omgeving Medemblik Nautiek en KNRM reddingstation Medemblik. Op het reddingstation krijgen de kinderen een rondleiding en uitleg over reddingboot Bernardine en het reddingwerk. Ook een rondvaart op het IJsselmeer met oud-reddingboot Prins Hendrik hoort er bij. En bij Optimist on Tour maken de scholieren kennis met de watersport.

    Het evenement is nog tot en met aanstaande zaterdag te bezoeken aan de Oosterhaven in Medemblik.

  13. Maandag 20 mei rond de klok van 18:00 uur kreeg de KNRM Urk een oproep/ melding van vaartuig dat water maakt.

    De twee reddingboten van KNRM station Urk spoeden zich naar opgegeven positie. Het bootje maakte ter hoogte van de vuurtoren Urk water en was reeds gezonken. Aan boord bevonden zich 3 personen en lagen te water. De personen zijn direct uit het water gehaald en naar het boothuis van de KNRM gebracht waar ambulances reeds klaar stonden.  Twee personen konden ter plekke worden behandeld. Één persoon is met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis gebracht.

     

  14. Smartphone? Vul uw medisch ID in!

    HELP ons u beter helpen in geval van nood. U kunt door een eenvoudige instelling uw belangrijkste gegevens in noodgevallen toegankelijk maken op bijvoorbeeld uw iphone,  zonder dat wij uw toegangscode op uw telefoon hoeven te weten. In noodgevallen zien wij dan of u medicijnen gebruikt en wie wij in geval van nood kunnen bellen voor u.

    HELP ons, Vul dit in!

    Tip: als uw geboortedatum uw toegangscode is,  wijzig die dan, want uw geboortedatum is ook zichtbaar.

    Op deze manier kunt u onderaan als men de code niet weet toch bij gegevens die uw leven kunnen redden.

    Dank, mede namens de vrijwillgers van KNRM Ouddorp

    Hoe pas ik mijn Med. ID aan?

    Zie o.a.: 

    https://www.101bhv.nl/actueel/ehbo/medische-id-op-mobiele-telefoon/?fbclid=IwAR14FIEE_o3GGoJ5wSHszasz_5kYhp13wrffabsxhZFNvRpBT_L-ZFDRJMU

  15. KNRM eert bijzondere relaties met jaarlijkse erewimpels

    De bemanning van het marineschip Zr. Ms. De Ruyter heeft de Gouden Wimpel van de KNRM gewonnen. De Zr. Ms De Ruyter werd door het publiek verkozen uit een lijst van tien door de KNRM genomineerde relaties. “Voor elke genomineerde geldt dat hij of zij in 2018 of gedurende langere tijd iets buitengewoons heeft gedaan voor de KNRM. Wel beschouwd waren er dus uitsluitend winnaars”, aldus Edward Zwitser van KNRM. De Redding Maatschappij is afhankelijk van donaties en hecht om die reden veel belang aan goede relaties.

    Onder de genomineerden bevonden zich onder anderen Herman den Blijker, het merchandisebedrijf P&P Projects en het Ondernemersgala Den Haag. Vanwege de enorme diversiteit onder de genomineerden was van strijd geen sprake. “Het ging niet om het winnen”, onderstreepte Willem Gunneman, medepresentator van het evenement en vier jaar geleden zelf genomineerd. “Iedereen doet op zijn manier zijn best voor de KNRM. Dat je bijdrage door de KNRM wordt opgemerkt en op waarde wordt geschat, is mooi”.

    Waarderingsprijs

    De Gouden Wimpel is een jaarlijks terugkerende waarderingsprijs voor relaties van de KNRM, die zich in het voorbije jaar hebben onderscheiden. De KNRM maakt jaarlijks de shortlist van genomineerden. Uiteindelijk bepaalt het publiek wie de Gouden Wimpel wint. De Zilveren Wimpel ging naar Stichting Wereldhavendagen, die de KNRM jaarlijks aan een groot podium helpt tijdens het gelijknamige evenement in Rotterdam, terwijl Adri Burghout met de Bronzen Wimpel naar huis ging. Adri was als illustrator betrokken bij meerdere KNRM-uitingen en is recent begonnen aan een zelfgeschreven kinderboekenserie over de KNRM. Elke genomineerde ontving een oorkonde.

    Over de winnaar

    De bemanning van het marinefregat Zr. Ms. De Ruyter hield afgelopen jaar, tijdens een maandenlange internationale uitzending, een groot aantal kleinschalige inzamelingsacties voor de KNRM. Zowel onder de bemanning zelf, alsook onder het thuisfront van de bemanningsleden. Eén van de stemmers schreef als argumentatie op zijn stem: “Deze mensen doen al meer dan genoeg voor volk en vaderland. Dat zij zich tijdens deze operatie ook nog eens inzetten voor het goede doel vind ik buitengewoon!”

Dekker Watersport

Wie is online

We hebben 665 gasten en 2 leden online

  • BloWin
  • Elidor
Klaas Mulder Vetus
KNRM

                   ETAPCLUB. www.etapclub.nl
                       Vereniging van eigenaren ETAP Jachten.