Wie van jullie heeft zich wel eens afgevraagd hoeveel Etaps er alles bij elkaar gebouwd zijn?......Het zijn er ruim 6000, waarvan ongeveer 1500 van het oermodel, de 22.
Eén van de interessante feiten die we te horen kregen bij de bijeenkomst op 1 februari in Van der Valk in Ridderkerk. Waar we met een volle zaal Etap-zeilers een lezing kregen van de zoon van de oprichter van de Etap-werf, de heer Michaël Joris en het hoofd van de ontwerp-afdeling,de heer Filip van Bael. Twee sprekers, die ons in hun zangerige Vlaamse tongval meenamen in het ontstaan, de hoogtijdagen en het toch wat droevige einde van de werf.
De eigenaar en de manager van een bedrijf dat gespecialiseerd is in veiligheidsverlichting en beiden zeiler, zagen eind jaren zestig de mogelijkheden van polyester in de jachtbouw. Hun bedrijf (Electrotechnische Apparaten, afgekort Etap) had ervaring met zowel polyester als aluminium, en de consument had meer geld en meer vrijetijd tot zijn beschikking.. Ze gaven een opdracht aan de bekende ontwerper Van de Stadt, met de vraag om in te spelen op de mogelijkheden van de materialen en niet een houten boot na te maken in kunststof. Een betaalbare gezins-zeilboot die onzinkbaar moest zijn. En zo ontstond de 22, waarvan de eerste werd geleverd in 1972. Binnen de kortste keren waren er 500 verkocht.
Het concept sloeg aan. Etap was (en is) een innovatief bedrijf, wat de ervaringen bij andere industriële producten toepaste o.a. in de jachtbouw. In 1981 bouwden ze de modernste productiehal voor jachten van Europa. Na de hefkiel kwam de tandemkiel, ze gingen werken met geheel gesloten mallen, alle hout werd laminaat, een alternatieve stuurinrichting… en met grote regelmaat nieuwe modellen.die geleidelijk ook steeds groter werden, zelfs tot 46 voet.
Maar net zoals de werf ontstond toen de economie groeide, gebeurde het omgekeerde toen het economisch slechter ging. De gevestigde grote productiewerven verlaagden hun prijzen alsmaar verder. De consument kon zijn gebruikte schip niet meer kwijt omdat een nieuw exemplaar goedkoper was, en kocht dus ook geen nieuw schip. De markt stortte in, een fusie met Dehler hielp Etap-Yachting ook niet uit de brand omdat Dehler zelf omviel…. En voor Etap-Yachting viel het doek. Maar op het gebied van verlichting is het moederbedrijf ETAP nog steeds een florerend bedrijf met 400 man personeel.
Na de koffiepauze was er gelegenheid om vragen te stellen. En die waren er, er was bijna tijd te kort om ze allemaal te beantwoorden. Heeft de stootlijst ook een rol in de afdichting tussen dek en romp (nee), krijg je schade als een hefkiel helemaal in vriest (ja), zijn er nog onderdelen voor de bijzonder Etap-helmstok (helaas…). Er ontstond zelfs spontaan een app-groep voor 26i en 28i bezitters. En zo ging het door tot aan de drukbezochte borrel, waar we nog een tijdlang konden filosoferen over wat we allemaal te weten waren gekomen.
Een bijzonder geslaagde bijeenkomst. En misschien willen de leden die niet konden komen (de bijeenkomst was overtekend, de zaal was vol) ook graag weten wat we allemaal te weten zijn gekomen. Een verkorte versie van de presentatie komt binnenkort op de website!
Peter Plantinga, Dame Blanche
Walter Kooy, Dulcibella