Login Etapclub

    Onthoud mij     Gebruikersnaam/wachtwoord verloren?  

Rubberen kraag om staart van motor Etap22

  • Rogier
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 1 maand geleden #7860 door Rogier
Hallo allemaal,

Een korte vraag, weet iemand waar de rubberen kraag rond het staartstuk van de buitenboard motor bij de Etap22 (uit 1986) voor dient?

Is het voor terugslag van water tijdens het zeilen of geluid van de motor?

Het rubber is namelijk erg versleten en we denken eraan deze te vervangen.. Weet iemand waar je eventueel een nieuwe kan bestellen?

Alvast bedankt voor alle moeite!!

Groetjes,

Rogier

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Escape
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 1 maand geleden #7861 door Escape
Beantwoord door Escape in topic Rubberen kraag om staart van motor Etap22
Even in mijn geheugen graven....volgens mij was dit uitsluitend om de stroming langs de romp te verbeteren.
Met een BB motor zou je even kunnen kijken of er geen verklikkerwater door de motor boven het rubbermanchet word gepompt. Met mijn 22 met 8 pk Yamaha 4t had ik de waterstroom vanuit de verklikker leiding naar de spiegel gebracht en spoot dat gewoon naar achter, evenals een deel van de uitlaatgassen , ook daar een doorgang door de spiegel .
Door deze 2 maatregelen had ik geen water en geen uitlaatdamp in de motor bun.
De manchet , of stromingsflap bij Saildrive , kun je maken van een dunne rubberplaat met 1 koordlaag.
Ik maak die voor mijn 28i zelf, ik heb een mal gemaakt van karton om de vorm van het staartstuk te creëren .De voor en achterzijde heb ik voorzien van een 5 MM gaatje ongeveer 1.5 cm vanaf de rand.
Vanaf de opening van het uitgesneden deel tot de gaatjes heb ik ingesneden om zo bij bewegen van het staartstuk inscheuren van de stromingsflap te voorkomen.
De randen van het stuk rubber heb ik met een stanleymes zo scheefmogelijk afgesneden om zo een mooie vlakke overgang naar de romp te verkrijgen.
De te lijmen zijde van de plaat ruig schuren en ontvetten met aceton en met een polymeerkit tegen de kale ( gelcoat) romp lijmen.
Randen netjes afsmeren met kit en hopla.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rose
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 11 maanden geleden #8036 door Rose
Beantwoord door Rose in topic Rubberen kraag om staart van motor Etap22
Heb je ook een foto van zo'n rubberen kraag? Mijn boot heeft dat niet, en zeker met achteruit slaan pomp ik veel water in de boot. Als ik dat op die manier kan voorkomen wil ik graag ook zelf zo'n kraag maken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
6 jaren 8 maanden geleden #8158 door Femke
Hoi Rogier,

Ik ben al eens opzoek gegaan naar zo,n “rubberen kraag” in het Engels noemen ze zo,n ding een Outboard well gasket. Die van onze Etap 23i is nog goed, maar vertoont toch wat verval. Ik heb er een op internet gevonden. Kijk eens bij www.woodrolfe.com/spareparts.html . Op deze site staan ook nog andere onderdelen voor de Etap.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Cascade
Tijd voor maken pagina: 2.091 seconden